De journalist als ondernemer. Werkt dat?
Dit was de laatste aflevering van Mediazaken die ik maakte Frederique de Jong. Ze heeft BNR helaas verlaten. Presentator Ruud Hendriks en redacteur Elke van Boxmeer nemen het van ons over.

Redacties krimpen, het leger freelance journalisten groeit en iedereen kan op internet zelf krantje spelen. Het zijn ontwikkelingen die de journalist kansen bieden – of misschien verplichten – om te ondernemen.

Hoe verandert dit het medialandschap?

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Jeroen Smit, journalist en hoogleraar journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen, denkt dat de journalist van de toekomst zich steeds meer gaat specialiseren. Hij zal zich in een jaar of 15 een terrein eigen maken om zo een serieuze gesprekspartner te worden van de mensen die er op zijn terrein toe doen.

´Journalisten rouleren nu nog vaak over redacties, waardoor ze vaak niet meer dan een doorgeefluik zijn. Die functie verdwijnt om plaats te maken voor experts die hun verhalen op verschillende podia vertellen.´

Hij wijst er verder op dat er dagelijks ruim 3 miljoen kranten worden gelezen. ´Kortom, mensen hebben behoefte aan informatie en rangschikking daarvan. De vraag is in welke vorm journalisten die informatie bij die mensen gaan krijgen.´

Volgens Eric Smit, journalist met een ondernemersgeest,  zijn mensen vooralsnog niet bereid om te betalen voor online nieuws. Hij denkt dat journalistieke (onderzoeks)projecten best tot stand kunnen komen dankzij giften of crowdsourcing zolang er nog geen online verdienmodellen zijn.

´Maar vooral moeten journalisten zich weer gewoon met feiten gaan bezighouden. Steeds meer draait het in de journalistiek om meningen, terwijl feiten veel interessanter zijn. Eerst de feiten dus, dan volgt de rest vanzelf,´ aldus Eric Smit.

RUBRIEK: BNR Mediazaken