Betalende ADHD’er is een blije ADHD’er
RUBRIEK: FD Outlook

Wat doe je als ambitieuze psychiater die adhd de wereld uit wil helpen, maar die tegen vastgeroeste geldkranen aanloopt?

Samenwerken met de farmaceutische industrie? Liever niet, dat blijft gevoelig, zeker bij een aandoening als ADHD die volgens critici uitgevonden is door de industrie om pillen te kunnen verkopen.

Nee, je gluurt bij andere disciplines, de culturele sector of in de wereld van de startups, en je kijkt waar zij tegenwoordig hun geld van halen. Waar stuit je dan op? Crowdfunding; een beroep doen op ‘de massa’, mensen die in je geloven. 

In het geval van psychiater en adhd-specialist Sandra Kooij zijn dat in Nederland alleen al in potentie die half miljoen adhd’ers. Crowdfunding – waar Kooij afgelopen voorjaar mee startte – is een nieuw fenomeen in de zorg.

Ze opende een website (adhdfund.com) en presenteerde twee relatief goedkope  projecten. Eén onderzoek naar het effect van adhd op slaapproblemen en hartritmestoornissen (bij volwassenen).

Het tweede project is de ontwikkeling van een nieuwe test die verschillen tussen kinderen met adhd identificeert om tot gerichtere behandelmethodes te komen. Binnen een paar maanden was er genoeg het geld bij elkaar. Sommige patiënten betalen een paar euro, anderen een paar tientjes.

Okee, maar krijg krijg je als adhd’er die geld stopt in één van die onderzoeken? ‘Een betere toekomst,’ zegt Kooij resoluut. En concreter? ‘Er wordt onderzoek gedaan problemen waar jij als adhd’er mee te maken hebt. Relatieproblemen bijvoorbeeld. Werkproblemen. Of depressie.´

In het ideale geval leiden de investeringen tot nieuwe vormen van medicatie of therapieën. Uiteindelijk moeten deze in de standaard richtlijn worden opgenomen. Die worden vervolgens via de traditionele weg – door de verzekeraar dus – vergoed. ‘Patiënten hebben zo direct invloed op de richting die onderzoekers inslaan.’

Inmiddels staan er vier nieuwe onderzoeksvoorstellen op de website en wil ze de crowd vergroten. Ook Zweedse, Poolse, Engelse en Italiaanse adhd´ers kunnen meedoen, want ook in die landen droogt de subsidiestroom op. ´Vijf procent van de wereldbevolking heeft adhd. Uiteindelijk hoop ik een crowd te bereiken van miljoenen mensen. Als zij allemaal 1 euro steken in een bepaald onderzoek…’

Het is dé manier om vooruitgang in de zorg te financieren, zegt Kooij. Het betrekt de patiënt bij de behandeling en daagt de medische wereld uit om met innovatieve ideeën te komen. Om de kosten van de website en de organisatie te dekken, organiseert ze in oktober een kunstveiling.

´Mensen kunnen onder andere bieden op doeken die ik zelf heb geschilderd,´ gniffelt ze. Stiekem hoopt ze dat er een bekende kunstenaar met adhd uit de kast komt die zijn of haar werk wil laten veilen voor het goede doel.

Dit stukje verscheen in het septembernummer in FD Outlook

RUBRIEK: FD Outlook