Als je het youtubekanaal van Anna Nooshin bezoekt, wordt je begroet door een schitterende jongedame die verklaart ‘superdol’ te zijn op mode en reizen.
Ze belooft je mee te nemen op haar avonturen door mode- en beautyland. Dan verschijnt haar naam in beeld met daarachter een ©. Ze werd bekend met de website NSMBL, over mode, schoonheid, kunst, eten en andere dameszaken.
Ze startte in 2015 met haar youtubekanaal. Daar bericht ze over haar persoonlijke leven. Ook schreef ze de bestseller On Top, waarin ze vrouwen adviseert over ondernemen. Ze wordt ingehuurd om merken als H&M, Wehkamp en Bulgari te promoten.
Ze vertegenwoordigt een groep jonge mensen die in navolging van Nalden – ooit ‘gewoon’ blogger, nu medeoprichter van WeTransfer – met behulp sociale media doorbreken als ondernemer/deskundige/entertainer/zichzelf. Teske de Schepper (‘ik schrijf over wat me blij maakt’) Mascha Feoktistova (beautyblog) zijn ook van die types.
Marketeers vinden Nooshin interessant. Ze spreekt weliswaar (nog net) niet een miljoenenpubliek aan; ze heeft wél een loyale fanbase die zich door haar laat inspireren. Je kan beter iets minder mensen goed bereiken dan veel mensen een beetje.
Maar ze wil meer zijn dan een blij bloggend modemeisje met een mooi snoetje. Ze wil ondernemen, creëren. Ze wil zelf een merk zijn. Nee, ze ís een merk. Zie die ©. Daar bouwt ze aan verder. Er moet een cosmeticalijn komen. Dat moet uitgroeien tot ‘iets groters’. Een kledinglijn. Huidverzorgingsproducten. Een game-app. ‘Alles is mogelijk, daar geloof ik in.’
Verder zijn er tv-projecten en webseries in de maak en werkt ze aan een documentaire over haar generatie. ‘Over mensen die van alles willen en die alles willen combineren. Over onrust en ambitie. En over vragen als: Wie ben ik? Wat wil ik? Het gaat dus ook over mezelf.’
Later lonkt wellicht het buitenland. ‘Dat hoeft niet per se Azië of Amerika te zijn. In Iran en het Midden Oosten is ook genoeg te doen. Daar kan ik een rolmodel zijn,’ zegt de vrouw die op haar zevende vluchtte uit Iran, jaren in asielzoekerscentra woonde, cum laude afstudeerde in de communicatiewetenschap en die nu een merk is.
Dit stukje verscheen in het decembernummer van FD Outlook