Alles pop-up
RUBRIEK: FD Outlook

Het pop-upconcept is niet meer iets voor kunstenaars die tijdelijke galerieën in leegstaande panden laten verschijnen. Van politiebureau tot hotel en kantoor, ze duiken overal op. Op de gekste plekken. In de mafste vormen.

Cargotechture

Jarenlang zijn de containers per schip de hele wereld over gegaan. Nu staan ze in groepjes in het Chileense Santiago.

Schuifdeurtje, aluminium kozijntjes en rubber vloertje erin en je hebt een prima expositieruimte voor de meubels of andere designerspul dat je tentoon wil stellen en wil verkopen.

Er is in Zuid Amerika zelfs een naam voor het hergebruik van oude zeecontainers: Cargotecture. Ze worden ingezet als mobiele kantoren, ateliers en koffietentjes.

VS: Modieuze vrachtwagens

Waarom een duur pand huren voor je hippe boetiekje als je je winkeltje ook kan inrichten in een vrachtwagen? Nomad heeft 500 van deze vrachtwagens en laat ze in 50 staten rondrijden.

Weet de doelgroep jou niet te vinden? Geen probleem: wij komen naar je toe deze zomer! Nieuw jurkje of jasje nodig? Klim erin!

Australië: De mobiele lunchtrommel

De marketingafdeling van McDonalds weet wel raad met de pop-uptrend. Ze laten een super-size lunchtrommel in de huiskleuren rood en geel eerst opduiken in Melbourne om vervolgens te verplaatsen naar Perth, Adelaide en Sydney.

De grote gele M worstelt met een imagoprobleem en heeft steeds meer concurrentie van vergelijkbare snackketens. Macca’s lunchtrommel moet de Australische harten weer terugveroveren.

Singapore: Design in een diamant

Het fenomeen pop-up is altijd al een geliefd concept van designers en kunstenaars geweest. Zo ook in Singapore. Het creatieve collectief Keepers heeft een diamantvormige constructie neergezet in een druk voetgangersgebied.

Singapores spannendste designers en kunstenaars presenteren daar hun werk, variërend van tassen en kleding tot geurtjes en objecten. De makers geven lezingen over (de totstandkoming van) hun werk. En na een halfjaar, als de nieuwigheid eraf is, verdwijnen ze weer.

Rotterdam: Pop up politiebureau

Wilco Berenschot is misschien de meest innovatieve wijkagent van Nederland. In Rotterdam-West heeft hij een tijdelijke politiepost geopend waar wijkbewoners terechtkunnen voor vragen over inbraakpreventie en overlastmeldingen.

Gewoon in het huis van een buurtbewoner. Als de aanpak werkt, zullen er meerdere van dit soort pop-uppolitiebureautjes verschijnen, overal in de stad. Overigens houdt Berenschot wel van een beetje onconventioneel. Hij heeft ook ‘agent bijt hond’ geïntroduceerd: regelmatig belt hij aan bij een willekeurig adres om daar zijn boterhammetjes op te eten.

Engeland: Snoozebox

Popfestivals, de Olympische Spelen en congressen. Allemaal hebben ze gemeen dat ze vaak voor een relatief korte periode veel slaapplaatsen nodig hebben. B

ritse ondernemers hebben de Snoozebox ontwikkeld. Dat zijn mobiele aan-elkaar-schakelbare hotelkamers die in twee dagen klaar kunnen staan. Een Snoozebox bevalt handdoeken, sanitair, bedden, airco, flatscreen en wifi. En je tentje naar het Glastonbury festival? Neu, doe maar een Snoozebox.

Dit stukje verscheen in het decembernummer van FD Outlook

RUBRIEK: FD Outlook