Rock ‘n rollarchitectuur in Mexico
RUBRIEK: FD Outlook

Het verhaal gaat dat Mexico Stad halverwege de vorige eeuw in één generatie van de schoonste in de meest vervuilde stad van de wereld is veranderd.

Dieptepunt: begin jaren negentig, toen werd de stad uitgeroepen tot meest vervuilde stad ter aarde. Jaarlijks stierven duizend mensen als gevolg van de vervuiling. Nog eens tienduizenden mensen belandden in het ziekenhuis.

In het jaar 1992 had de stad slechts 8 ‘goede luchtdagen’. In die periode was de jonge architectuurstudent Michel Rojkind de drummer van een bekende Mexicaanse rockband.

Terwijl de overheid ijverde om de stad op te schonen, bedachten hij en zijn generatiegenoten concepten die de rock ‘roll terug moesten brengen in de stedelijke vormgeving.

De overheid sloot en verhuisde fabrieken, autogebruik werd aan banden gelegd, het openbaar vervoer werd drastisch verbeterd en de energiemarkt werd opengegooid voor buitenlandse investeerders, vooral als zij wilden inzetten op groene energie.

De verkwikkende smaak het optimisme gecombineerd met de ideeën van de nieuwe generatie architecten en designers heeft ervoor gezorgd dat Mexico weer redenen heeft om trotst te zijn op de hoofdstad.

Zo ontwierp Rojkind een chocoladefabriek voor Neslte, geïnspireerd door Japanse origami. Voor het Nationaal Filmarchief bedacht hij een stalen constructie die hij uit een verre toekomst lijkt te hebben geplukt. En het warenhuis Liverpool voorzag hij van een exterieur dat bestaat open zeshoeken en glas. Allemaal blikvagers. Hip, open en modern

Rojkinds collega Alberto Kalach kwam ondertussen met radicale ideeën voor de Biblioteca Vasconcelos. Deze Megabiblioteca is voornamelijk opgetrokken uit staal, beton en glas en heeft zwevende leesplatformen en een botanische tuin.

Hun motto is dat de chaos van de stad en het gebrek aan bestemmingsplannen veel kansen bieden om innovatieve ideeën te realiseren. Het duurde slechts één generatie om Mexico in de smerigste stad ter wereld te veranderen. En nu lijkt het ook generatie te duren om de stad in een inspirerende metropool te maken. Mexican design is inmiddels een heus exportproduct.

Dit stukje verscheen in het maartnummer van FD Outlook

 

RUBRIEK: FD Outlook