Bij iedereen die ooit een VR-bril op heeft gehad, gaat het knetteren, zegt Avinash Changa, oprichter van WeMakeVR.
‘Niet alleen vanwege de bijzondere ervaring. Nee, ze – jong en oud – realiseren zich dat VR veel mogelijkheden biedt. Daar hoef je geen techneut voor te zijn.’ Nu beschouwen veel mensen VR nog als een gebbetje dat ze niet nodig hebben. ‘Dat verandert snel.’
‘In 2016 gaat VR voorbij de gimmick.’ Brillen, headsets, cardboards voor je telefoon duiken steeds vaker op, worden beter én beschikbaar voor iedereen. Oma’s gaan voor de bijl, zodra ze hun eerste levensechte gesprekken – met 3D-beeld dus – hebben me
t kleinkinderen die aan de andere kant van de wereld wonen.
Zijn bedrijf creëert al geanimeerde 3D-werelden waar je doorheen kunt wandelen, bouwde een 360 graden camera, maakt 3D-films, games en zorgde ervoor dat inkopers van Tommy Hilfiger tegelijk eerste rang konden zitten bij de presentatie van een nieuwe collectie.
VR is al door gamers omarmt, zegt Changa, omdat de wens voor een levensechte ervaring bij hen van nature groot is. Veel andere toepassingen zijn nog business-to-business; klanten die een gebouw van een paar honderd miljoen laten bouwen, hebben ook wel wat duiten over om de artist impression te vervangen voor een 3D-animatie waar ze doorheen kunnen lopen.
Straks bezwijkt iedereen, denkt hij. Neem sportwedstrijden. Iedereen kan straks langs de boksring staan en wedstrijden levensecht meekijken. Location based VR komt eraan: ‘Dan doe je een bril op, pak aan, handschoenen aan en loop je door een virtuele wereld.’ Iedereen wordt Alice in Wonderland.
Sociale VR? ‘In de eerste helft van 2016 maken we er kennis mee. Stel, je bent in het buitenland en je vriendin is in Nederland. Met sociale VR beleef je sámen hetzelfde concert. Je ziet en hoort elkaar en deelt zo de ervaring.’
Verder verschijnt er veel gefilmde content; 360 gradencamera’s nemen concerten, films, instructievideo’s en rondleidingen op, zodat je thuis bij het concert kan zijn. Mensen kunnen straks ook deel uitmaken van films. Je loopt rond bepaalt zelf hoe het verhaal verdergaat. ‘De grenzen tussen games en films vervagen.’
Het is onontgonnen terrein, besluit Changa. ‘Alles kan.’
Dit stukje verschijnt in het decembernummer van FD Outlook