De Japanse tak van reclamebureau McCann heeft een nieuwe creatief directeur: AI-CD, een machine vol artificiële intelligentie. De eerste spot is inmiddels uit het kunstmatige brein gerold. Hij blijkt verrassend goed.
Het menselijke brein achter dit creatieve brein heet Shun Matsuzaka. Hij startte zijn ‘creative genome project’ in 2015. Zijn missie was om de eerste KI creatief directeur te bouwen die zelfstandig in staat is om een tv-commercial te bedenken en te regisseren.
Hiervoor heeft hij eerst het fenomeen tv-reclame opgesplitst in losse elementen zoals de briefing, het soort merk, de doelgroep, het doel van de boodschap, de sfeer van het filmpje, de muziek de context en de hoofdpersoon.
Vervolgens heeft hij een database aangelegd met daarin alle succesvolle, prijswinnende campagnes van de afgelopen tien jaar. Daarbij heeft hij alle elementen van deze reclame-uitingen geïdentificeerd om te bepalen waar het succes daadwerkelijk door wordt bepaald. De database fungeert als ‘inspiratie’ voor de KI creatief directeur.
Toen was daar de test: bedenk een reclame voor Clorets (Japanse mintsnoepjes). Matsuzaka liet zowel de computer als een menselijke creatief los op de briefing. De kunstmatige creatief directeur schrijft het idee en het scenario op, waarna de mens het moet uitvoeren.
De computer bedacht een filmpje waarin een jankende hond met een stopwatch het snoepje eet, rechtop gaat staan, wegvliegt en uit z’n dak gaat. Het menselijke team zette een vrouw op het dak van een gebouw die met een kwast Japanse tekens op een doek schildert.
Voor de Nederlandse argeloze kijker (zoals uw redacteur) zijn beide filmpjes even onbegrijpelijk, vanwege het Japanse commentaar. Maar het Japanse publiek koos, zonder te weten wie de bedenkers van de filmpjes waren, met een krappe meerderheid (54 procent), het filmpje met de vrouw als winnaar. En 46 procent wees de spot met vliegende hond, bedacht door de computer, aan als beste reclame-uiting. 1-0 voor de menselijke creatieveling. Een krappe overwinning.
Maar de deskundigen, zo’n 200 Japanse toppers uit de reclamewereld, wezen het hondenfilmpje aan als winnaar. 1-1! Voor Matsuzaka is het duidelijk dat kunstmatige creativiteit makkelijk kan concurreren met menselijke creativiteit.
Zijn volgende plan is Japanse Idol, heeft hij laten weten. Hij is een database aan het bouwen met daarin de grootste muzikale hits van de laatste jaren. Kan zijn creatief directeur een nummer 1 hit creëren?
Computer schrijft nieuwe Beatleshit
De Japanner Matsuzaka is niet de enige die kunstmatige creativiteit popliedjes wil laten schrijven. Europese onderzoekers doen hetzelfde in het project Flow Machines. Ook zij hebben hiervoor een database aangelegd.
Ze hebben hun computer twee liedjes laten schrijven, de eerste in de stijl van de Beatles. Het resultaat: een heuse ‘nieuwe’ Beatlestrack: Daddy’s car. Het andere liedje The Ballad of Mister Shadow doet meer denken aan de Amerikaanse klassiekers van Duke Ellington, George Gershwin.
Volgt na Idols, Idols computer? John de Mol, zit daar een format in?