Het is een bediende die zonder te mopperen je spullen draagt, die je altijd volgt als een trouwe hond en die geen bijdehante opmerkingen maakt. Als het aan Piaggio ligt, worden we in de toekomst allemaal vergezeld door een elektronische butler of pakezel: Gita.
Ja Piaggio. We kennen het bedrijf van de Vespa-scootertjes. De opdracht die ze zichzelf gaven bij de ontwikkeling van deze gadget: bedenk de Vespa van de 21ste eeuw; een voertuig dat mensen helpt voortbewegen.
Het resultaat: hun nieuwste voertuig is rond, haalt maximaal zo’n 30 kilometer per uur en kan een kilootje of twintig aan make up, schoolboeken of dossiers voor je dragen. Het verplaatst jou niet, maar het verplaatst spullen voor je. Ze beschrijven het zelf als een sherpa of pakezel.
Het ding ziet eruit als een kruising tussen een stressbal, een prullenbak en een Sergway. Het rijdt op twee wielen. De robot is behangen met camera’s en sensoren en volgt je o-ve-ral, dankzij een speciale riem die draadloos met het voertuig in contact staat.
Het legt, terwijl je de hort op bent, de hele omgeving vast in 3D en slaat deze op, zodat het leert waar het is geweest, waardoor het in de toekomst zelfstandig afstanden kan afleggen. Het kan dan een pak melk of andere boodschap voor je halen en navigeert zichzelf en (indien gewenst) jou als een blindengeleidenhond om obstakels heen.
Gita is voorzien van een vingerafdrukscanner en een wachtwoord, dus het ding ontvoeren heeft geen zin. Zonder wijsvinger van de rechtmatige eigenaar gaat het ding onherroepelijk op slot.
Piaggio ziet een toekomst voor zich waarin mens en robot zij aan zij samenwerken, zegt het bedrijf. Ze verwachten dat de straten in de toekomst níet gevuld zullen zijn met zelfsturende auto’s, maar met wandelende, joggende, skateboardende mensen met in hun kielzog een robot die hen overal volgt, die spullen voor hen draagt en taken uitvoert.
De volg-me-drone
Ook in de wereld van de drones is het concept ‘volg me overal’ doorgedrongen. Veelal is het bedoeld om actiefoto’s, of -films te maken van de ski-, fiets-, of hardloopavonturen. Meestal hebben ze en batterijlading van 20 a 30 minuten. Vaak worden dit soort drones gebruikt door skateboarders of lui die stunts uithalen die je wél wilt vastleggen, maar waarbij je liever geen camera in je hand hebt.