Hippie hoppers op Roffest

Wie: Gruwelijke mensen

Wat: Roffest

Waar: Julianapark

Op het hoofdpodium staat Nebulon rijmen, te beuken en te heersen. In de Wobbeltent wordt gewobbeld. Alles is ‘flow’, de ‘vibe’ is goed en in het gras probeert een jongen van de letters in het woord ‘Boemklatsch’ het woord ‘knuffelrock’ te maken. Het schijnt te kunnen.

Tegenover het hoofdpodium staat de tent Arena. Hier vindt een Rofum (debat) plaats over ‘monnie’ (geld). En over ‘het roofzuchtige kapitalisme dat niet meer werkt’. Er wordt een jointje gerookt en geluisterd.

Hoe nu verder, luidt de vraag aan Willem Middelkoop – economisch journalist en financieel nostradamus.

Hij vertelt dat de wereldwijde schuldenlast groeit en groeit, en dat ‘we’ – áls we willen – deze schulden ‘gewoon’ kunnen schrappen. Immers, het meeste geld en de meeste schulden bestaan alleen op papier. ,,Áls de pijn maar groot genoeg is, kan het, een doorstart.’’

De dj vindt het mooi en zet een plaatje op. ,,Don’t worry… About a thing… Cause every little thing… Gonna be allright.’’ Het is good old Bob Marley die zingt over drie vogeltjes. Iedereen knikt tevreden.

Er hangt een idealistisch sfeertje op Roffest. Het gaat ze niet om de monnie, maar om zaken als artistieke vrijheid, creativiteit en vrijheid is z’n algemeenheid.

Als het niet zo flauw zou klinken, zou je ze best de hippies van deze eeuw kunnen noemen. Met Colin ‘Kyteman’ Benders als opperbloemenkind.

En zijn maatje Pax natuurlijk, de bloemenreus en één van de organisatoren van Roffest, die minstens zo vriendelijk is als hij er gevaarlijk uitziet. Hij rept over de veelkleurigheid van hiphop. En over hiphop terugclaimen van de gasten die dénken dat ze bruut zijn.

Pax heeft nog enkele miljoenen mensen in het vizier die hij wil bereiken. Dus volgend jaar komt er gewoon weer een Roffest. Vandaag treedt hij zelf niet op, omdat een mens nu eenmaal ‘aan één kunstwerk tegelijk kan werken’.

Het kunstwerk van vandaag heet Roffest: een stampend feestje met vette beats (al dan niet gecombineerd met strijkers, dubstep, blazers, techno en/ of reggae). Hiphop in al z’n verschijningsvormen.

Op de rand van de halfpipe zitten – als je goed kijkt en als je ze wílt zien, naast Kyteman – de drie kleine vogeltjes van Bob Marley, nu gedirigeerd door Kyteman met zijn skateboard in de hand… Singin’ sweet songs… Don’t you worry…

Cocktailbattle voor ome Joop

Wie: Musicalsterren uit Mama Mia! En All shook up

Wat: Cocktailschudwedstrijd

Waar: Café Hofman

Het is Abba versus Elvis. Zweden versus Amerika. Pipi Langkous versus Al Bundy. Knäckebröd versus hamburgers. Joop van den Ende versus Joop van den Ende. Het is de cocktailschudwedstrijd tussen de casts van de musicals Mama Mia! en All shook up.

Waarom? Om een pr-momentje te creëren. Zet wat sterren bij elkaar, laat ze iets geks doen, nodig wat fotografen (en Bubbels) uit en je genereert weer wat aandacht voor je product, in dit geval musicals.

Is dat nodig dan? Nou, de pr-dames en heren achter deze voorstellingen willen dat u weet dat All shook up vanaf morgen één week te zien is in de Stadsschouwburg. En Mama Mia! is vanaf de 20ste tot en met de 25ste komt Mama Mia! te zien in het Beatrixtheater. Dáárom.

En dus is op de stoep van café Hofman een bar opgetuigd (mogelijk gemaakt door Bols die graag een graantje meepikt dit pr-moment). En de casts van de twee musicals zijn opgetrommeld om lekker cocktails te maken.

In de eerste ronde moeten ze allen een Orange Collins maken. Chef-schudder Ara Carvallo van Bols doet het één keer (heel snel) voor en het grote schudden kan beginnen. Van team All shook up blijkt Tommie Christiaan de beste schudder. Van team Mama Mia! is dat Anouk van Nes.

Zij mogen in de finale zelf een cocktail bedenken en ze worden beoordeeld op smaak, techniek en flirt-tending. Het mengsel van Tommie (All shook up, Elvis, hamburgers) wint. Waarna de sterren snel hun cocktails soldaat maken en binnen een uur na aanvang van de battle alweer verdwenen zijn.

De stoelen zullen tijdens de voorstellingen ongetwijfeld vol zitten met musicalliefhebbers. Joop van den Ende – de grote man achter beide producties – mag tevreden zijn.

RUBRIEK: Bubbels, AD/UN